Κυριακή 6 Απριλίου 2008

Η μετοχή της λογικής



Kατά τη γνώμη μου δεν προοδεύει κανείς καθόλου όταν χρησιμοποιεί τα μαθητικά στο χρηματιστήριο. Oι τιμές των μετοχών δεν μετριούνται με τον πήχη και την εξέλιξη του χρηματιστηρίου δεν την προβλέπουν οι μαθηματικοί υπολογισμοί. Θεωρώ ότι μόνον ένα είδος μαθηματικών ισχύει στο χρηματιστήριο.

Και για να το εξηγήσω θα ήθελα να διηγηθώ την ακόλουθη ιστορία:

Mία μέρα με επισκέφτηκε ένας παλιός μου φίλος που ήταν μάλιστα εξαιρετικός κερδοσκόπος κι έμοιαζε να είναι πολύ αναστατωμένος.

«Πώς εξηγείτε εσείς αυτό το περίεργο φαινόμενο;» με ρώτησε. «Έχω ανακαλύψει τον τελευταίο καιρό ένα ασυνήθιστο φαινόμενο στην κερδοσκοπία που κάνω με μετοχές, ομόλογα και εμπορεύματα. Έχω αυτή τη στιγμή ίσως δέκα διαφορετικές θέσεις στο χρηματιστήριο που δεν έχουν καμιά σχέση μεταξύ τους.

Κερδοσκοπώ με μετοχές νοτιοαφρικανικών ορυχείων ως προς την άνοδο των τιμών τους, με γαλλικά κρατικά χρεόγραφα ως προς την πτώση τους, με μετοχές αμερικάνικων αυτοβιομηχανιών ως προς την άνοδό τους, με μετοχές αγγλικών τραπεζών ως προς την πτώση τους, με τσίγκο ως προς την άνοδο της τιμής του, με βρώμη ως προς την πτώση της τιμής της, τέλος με αξίες πετρελαίου ως προς την άνοδό τους και με κακάο ως προς την πτώση της τιμής του. Θα παραδεχθείτε ότι οι κερδοσκοπίες αυτές δεν έχουν και μεγάλη σχέση μεταξύ τους. Παρ' όλα αυτά ή μου πάνε όλα ευνοϊκά ή είναι όλα εναντίον μου.

Είτε ανεβαίνουν όλα όσα θα έπρεπε να πέσουν και πέφτουν όλα όσα έπρεπε να ανεβούν, είτε συμβαίνει ακόμα να ανεβαίνουν όλα όσα πρέπει να ανεβούν και πέφτουν όλα όσα πρέπει να πέσουν. Θα ήθελα στ' αλήθεια να ξέρω ποια σχέση υπάρχει ανάμεσα στις μετοχές της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας και του κακάο, ανάμεσα στις τράπεζες του Λονδίνου και της βρώμης του Γουίνιπεγκ;

Είναι σκέτη τρέλα. Αυτή τη στιγμή όλες μου οι θέσεις έχουν αναποδογυριστεί. Ποια είναι η μυστική δύναμη που κρύβεται πίσω τους και που μερικές φορές είναι καλή μαζί μου, αλλά σήμερα έχει συνωμοτήσει εναντίον μου, ενάντια σε όλες μου τις επενδύσεις;» Σ' αυτή του την παρατήρηση αναγνώρισα τη δεισιδαιμονία που χαρακτηρίζει πολλούς κερδοσκόπους.

«Λοιπόν» απάντησα «υπάρχει μία μετοχή που αυτή τη στιγμή η τιμή της δεν πάει καλά και στην οποία εσείς υπολογίζετε περισσότερο: η μετοχή της Λογικής.

Όταν κερδοσκοπείτε με μετοχές υποθέτω ότι βασίζεστε σε ισολογισμούς, υπολογισμούς κέρδους και ζημίας, μερίσματα κ.λπ. και όσον αφορά τις κερδοσκοπίες με πρώτες ύλες βασίζεστε σε στατιστικές σχετικά με τις σοδειές και την κατανάλωση, σε εμπορικές συμφωνίες και στην εξωτερική πολιτική. Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε, υποθέτω, σε μία περίοδο όπου η Λογική δεν μπορεί να προχωρήσει και γι' αυτό το λόγο όλα είναι εναντίον σας.

Kάνετε λίγο υπομονή. H μετοχή που ονομάζεται «Λογική» θα ανέβει ξανά και τότε όλα θα μπουν σε "λογική" τάξη
 
Αντρε Κοστολανι

Δεν υπάρχουν σχόλια: