Κυριακή 20 Απριλίου 2008

Γιατί ανεβαίνουν οι τιμές τις μέρες τις κακές...


 Όσοι κερδοσκοπούν με την πτώση των τιμών και προηγουμένως έχουν πραγματοποιήσει αναρίθμητες πωλήσεις χωρίς κάλυψη, βλέπουν τώρα την ευόδωση των προσδοκιών τους και θέλουν να εξασφαλίσουν το κέρδος τους. Oι αγορές τους προκαλούν την άνοδο των τιμών. Έχω ζήσει το ίδιο φαινόμενο σε πολλές περιπτώσεις.

Ομόλογα που υποφέρουν, μετοχές "άρρωστων" εταιριών που βρίσκονταν στα πρόθυρα της χρεοκοπίας ή είχαν ήδη χρεοκοπήσει, διατήρησαν για αρκετό καιρό ακόμα τις σχετικά υψηλές τιμές τους πριν να πέσουν τελείως χαμηλά.

Tο fait accompli αποκτά στην εξέλιξη των τιμών μία εντελώς ιδιαίτερη σημασία. Aς δεχθούμε ότι υπάρχει κίνδυνος πολέμου. Πολλοί επενδυτές πουλούν τα αξιόγραφά τους. Όμως την ημέρα που κηρύσσεται ο πόλεμος οι τιμές ανεβαίνουν ξαφνικά πέρα από κάθε προσδοκία. Όταν ξέσπασε ο πόλεμος το 1939 αυτό το φαινόμενο ήταν χαρακτηριστικό για όλα τα χρηματιστήρια, τόσο στην Aμερική όσο και στην Ευρώπη. Και όλα αυτά οφείλονταν στους τεχνικούς λόγους που σας εξήγησα εδώ».

Εξάλλου, εγώ τότε ήμουν προετοιμασμένος για μία μεγάλη οικονομική καταστροφή. Είχα τη βεβαιότητα ότι όλες οι τράπεζες θα έκλειναν, το ίδιο φυσικά θα συνέβαινε και με το χρηματιστήριο και το εμπόριο μελλοντικών συναλλαγών, ήμουν δε προετοιμασμένος για τις αυστηρότατες διατάξεις όσον αφορά στην αγορά συναλλάγματος. Tο Σαββατοκύριακο πέρασε μέσα σε νευρική ένταση. τη Δευτέρα τα πράγματα είχαν προχωρήσει: είχε ξεσπάσει ο πόλεμος.

Ήμουν τόσο αναστατωμένος που ξέχασα το νούμερο του τηλεφώνου μου, το οποίο έπρεπε να δώσω στην τηλεφωνήτρια επειδή καλούσα κάποιον αριθμό του εξωτερικού.
Όμως όταν βγήκα στο δρόμο είδα με μεγάλη μου έκπληξη ότι οι τράπεζες είχαν ανοίξει, όπως ήταν αυτονόητο. Επίσης το χρηματιστήριο και οι προθεσμιακές πράξεις προχωρούσαν κανονικά σαν να μην είχε συμβεί τίποτα.

Όμως η μεγαλύτερη έκπληξη ήταν η ακόλουθη: το χρηματιστήριο έκανε στροφή 180 μοιρών και ανέβαινε ακάθεκτο επί έξι μήνες. Αυτό είναι το fait accompli. Όταν υπολογίζει κανείς ότι θα πέσουν οι τιμές, τότε ακριβώς συμβαίνει το αντίθετο.

Antre Kostοlani

Δεν υπάρχουν σχόλια: